donderdag 30 december 2010

Ding #21

"In 2012 moeten er één catalogus zijn en één gezamenlijke bibliotheekportal: mijnbibliotheek.nl. Daarop krijgen mensen hun eigen gepersonaliseerde pagina, één zoekfunctie voor álle collecties en de mogelijkheid om widgets aan te maken op bijvoorbeeld Hyves".
(Peter van Eijk)

Wat zou dat mooi zijn,!!
Door het nieuwe systeem van "Aanvragen" zijn we al een eind op de goede weg.
Als je bij de "OBA" gaat snuffelen zie je hoe overzichtelijk en duidelijk zo iets kan zijn.
Wat een verschil met 35 jaar geleden.
Toen werkte ik in de bibliotheek in Schagen en zat de catalogus in  div. bakjes met kaartjes, waar een stang de boel bij elkaar hield.
(Je moet er niet aandenken dat zoiets zou vallen!)
Worldcat ook bekeken.
Niets mis mee, alleen zeer Amerikaans georiënteerd.
Bij mijn postcode en op zoek naar een luisterboek, kreeg ik als dichtstbijzijnde bibliotheek de Zeeuws Bibliotheken. Ik ken ze dichterbij.



                                                            

 Eerst dus maar eens mijnbibliotheek.nl afwachten, voorlopig doen wij het als bibliotheken op de Veluwe lang niet gek.

dinsdag 28 december 2010

ding #20

http://listen.grooveshark.com/s/Lost/1CB5y


Wat is muziek toch leuk!
Het vervelende is alleen, dat ik hier nu al uren mee bezig ben!.
"O ja, dat is ook een mooi nummer, even luisteren...!" en weer zijn we een paar minuten verder.
Eerst ben ik naar last.fm. gegaan en daar wat rondgeneusd.
Alle filmpjes bekeken, (Nico Dijkshoorn kan het weer prachtig vertellen).
Vervolgens naar "grooveshark"en daar mijn favorieten opgezet.
Nou ja, favorieten, het zijn er zoveel, dit is maar een heel kleine selectie.

Muziek,  je kan er niet jong genoeg meebeginnen. Mijn kleindochter is net een jaar en zit ook al op muziek. (luisteren, bewegen, spelen) Het maakt een mens blij.

                                         

Dan ook de site zoeken.bibliotheek.be bekeken.
Wat zijn die Belgen toch slim , he?
Prachtig voorbeeld, hoe het bij ons ook kan worden!!

Goed, ik heb nu voortaan mijn achtergrondmuziek bij de hand.

                                                         

dinsdag 21 december 2010

Ding 19# sociale netwerken

Dit is dus weer zo'n ding waar ik kriegelig van word!
Ik probeerde op Facebook te komen, maar kreeg de melding "ongebruikelijke aanmeldactiviteiten".
Steeds opnieuw geprobeerd, maar niks hoor.
Tsja?
Op Facebook wil ik wel even rondsnuffelen, omdat mijn zoon dat gebruikt.
Hij gebruikte vroeger Hyves (nog wel een beetje) maar Facebook is internationaal en aangezien we in Belgie hebben gewoond, heeft hij heel wat oude vriendjes opgeduikeld. Leuk , vindt hij.
Ik heb me ooit voor "Schoolbank" aangemeld, helemaal enthousiast......mailen met oud klasgenoten, zelfs een afspraak gemaakt met een vriendin, maar nu kijk ik alleen nog maar af en toe wie er bij gekomen zijn.
Uiteindelijk is ieder zijn kant opgegaan en deel je alleen de herinnering.
Sociabel voor 50 plussers trekt mij niet.
Hoewel ik dik in de 50+++ zit, heb ik er geen klik mee.
Linkedin is volgens mij wel oke! Netwerken is niet verkeerd.
Mijn zoon (ja hij weer!!) heeft hier ook een account en kreeg contact met de oud-secretaresse van mijn man.
Nu is via haar, een vriend van mijn zoon bij haar bedrijf aan het solliciteren.
Grappig.
Voor de bibiliotheek is Facebook misschien een optie. Vrienden van de bibliotheek Noord-Veluwe?
En dan...? Zo zit ik er eigenlijk met alle "sociale netwerken" in.

                                 
Laat alle vrienden maar gewoon bij mij langs komen !!

                                                    
                                                                  

dinsdag 14 december 2010

Ding 18# Library Thing

Weer een heel leuk ding.
In eerste instantie kon ik met geen mogelijkheid inloggen. Alle namen die ik bedacht bestonden al (incl. sheep in the biep!!??) .Maar het stukje van Sylvia Witteman in Volkskrant magazine van afgelopen zaterdag gaf mij weer moed. Ik ben niet de enige sukkel op dit gebied.
Enfin, vanochtend is het gelukt en sta ik nu met een rits boeken in Library Thing.
Ik zit al sinds jaren op een boekenclub (genaamd "de 4 jaargetijden") Wij komen eens in de 3 maanden bij elkaar ( niet meer, vanwege druk, druk, druk) om een door iemand uitgekozen boek te lezen. Dit is soms heel verrassend en soms heel vervelend, maar altijd heel gezellig.
Het uitgekozen boek wordt besproken en er wordt een cijfer gegeven.
Deze boeken heb ik op Library Thing gezet.
Mijn medeclub -lezertjes zal ik op deze site attent maken. Leuk om ook zo het lezen te delen.
Het geeft ook mogelijkheden om nieuwe titels te bedenken die we weer moeten lezen, helemaal geweldig.
Ik doe nu pogingen om mijn hele L.T. op mijn blog te zetten, maar de hele boel is alleen maar aan het bewerken, maar verder zie ik niets. Enfin zal ook wel weer goed komen.

 
                                                                    

zondag 5 december 2010

Ding 17# Mobiel internet

Vanmiddag een lesje mobiel Internet gehad.
Mijn schoonzoon heeft toevallig het nieuwste van het nieuwste (volgens hem). Een IPhone 4.
Van de week uitgekomen in Nederland.
Ik heb kennis gemaakt met alle apps. en het was inderdaad speeltijd. Ik wil er ook een!!
Van alles staat er op, een kleine selectie:
-I tunes: de winkel van Apple waar je online muziek kunt kopen.
-Op sportgebied een Nike app.: neem je IPhone mee als je gaat rennen. Het apparaat slaat de route op , je tijden, je aantal verbruikte calorieën, je hartslag, er is muziek ter begeleiding van je workout. etc.
-vlieginfo
-NSinfo
-GPS
-apps. met de dichtstbijzijnde mcDonalds
- Appie (van Albert Heijn) geeft recepten en laat in jouw winkel zien in welke vakken de ingrediënten staan.
- Buienradar
- Funda
- Ga met je IPhone langs nieuwe gebouwen en je ziet welke oude gebouwen er vroeger hebben gestaan.
- AEX en alle andere aandelenbeurzen.


Omdat we een klein Sinterklaasfeestje bij ons thuis hadden, kwam vervolgens mijn zoon met zijn mobiele telefoon met apps.
Veel spelletjes, maar ook een app. waarbij je je mobiel omhoog houd en de sterrenhemel met alle namen ziet. Heel gaaf.
De wondere wereld van Mobiel Internet.




                                                    Click for full size

donderdag 2 december 2010

Amsterdam Public Library 2.0 aanvulling op Youtube


Misschien wat chauvinistisch, maar dit vind ik dus een leuk filmpje van een mooie bibliotheek.
Jammer dat de jeugdafdeling niet aan bod komt.

You tube ding 16#

Youtube is mij al heel lang bekend. 
Meestal zoek ik filmpjes van concerten waar ik naar toe ben geweest of van artiesten waar ik binnenkort naar toe ga. Het is vermakelijk om te zien hoe snel een filmpje al op Youtube staat.
In maart was ik naar Ahoy, naar een concert van Anouk, en toen ik 's avonds thuis kwam stonden er al filmpjes op van het concert.
Een ontroerend moment was het filmpje ,wat mijn broer me stuurde, van een voetbalwedstrijd waar mijn vader (overleden in 1991) nog opstond.
Hier is een filmpje van een bibliothecaresse met goede voornemens. Het is tenslotte bijna nieuwjaar.
Vandaar mijn keuze. Verder slaat het nergens op.
      
http://www.youtube.com/watch?v=ZblrRs3fkSU

Zoek bij bibliotheek en je vind heeeeeeeel veel.
23 dingen , etc.etc.
Youtube is helemaal mijn ding.