zondag 28 november 2010

Aanvulling op Twitter (2)

Denk ik dat wij met z'n allen heel goed bezig zijn met ons blog, lees ik vrijdag in mijn krant (de Volkskrant) een artikel dat de blogger uitwijkt naar Twitter!!!

"Bloggen leeft nog, maar de gloriejaren zijn voorbij. De sociale media zijn veel hipper."
Bloggen is niet meer hip. Hoorde je er enkele jaren geleden niet bij als je geen blog had, nu is die functie overgenomen door sociale media als Twitter en Facebook.
De stichting Dutch Bloggies vond het daarom de hoogste tijd om na tien jaar te stoppen met de Nederlandse
"blog- Oscars".   

Wat een verdriet, dacht ik dat we hip en trendy waren, ging ik voor de Oscar, nou vergeet het dus maar.
Neemt niet weg dat ik 23 dingen steeds leuker vind en gewoon lekker doorga.

Kaartfun Ding 15#


Mijn adressen door de jaren heen weergeven op een grotere kaart

Nou fun heb ik gehad. Ik  ben gek op kaartlezen, heb ook  het liefste geen Tom- Tom in de auto en kan i.p.v. een boek lezen, een stratenboek, plattegrond of iets dergelijks gaan bestuderen.
Het schijnt niet vrouwen eigen te zijn maar noem mij maar Margriet- Margriet.
Ik heb een kaartje gemaakt met al mijn adressen waar ik in de loop der jaren (60 inmiddels) heb gewoond.
In bibliotheekgebruik, kan ik alleen maar bedenken om alle adressen van de bibliotheek Noord Veluwe op een leuk kaartje met foto's op de website te zetten.
Maar dat zal iedereen wel bedenken.
Streetvieuw is natuurlijk ook leuk, maar wel een beetje fout ( gluren bij de buren!, big brother ,etc.)
Enfin toch wel bijzonder,weer een leuk DING erbij geleerd.

dinsdag 23 november 2010

Ding 14# Instant messaging



Dit is heel flauw , om dit plaatje te kopieeren van tips en trucs, maar ik vind dit zo leuk!
Het is n.l. ook een beetje zo.
Jaren geleden zat ik wel te chatten op ICQ, een vriendin van mij woonde toen in Amerika, dus dat was handig.
Ik heb ook een hotmailaccount , dus MSNen is voor mij ook niets nieuws.
Maar verder dan een beetje slap lullen (pardon le mot) kwam ik toch niet.
Dus in de loop der tijd ben ik er mee gestopt en pak ik de telefoon als ik wil blablaen.

maandag 22 november 2010

Nog even een aanvulling op twitter

Beste margriet gregoire-schaap,
Heb je de nieuwe Facebook & Twitter knoppen onderaan deze intro al gezien? Het Amsterdams Uitburo blijft niet achter en is natuurlijk ook heel actief op het gebied van 'social media'. Volg ons op Facebook en Twitter en blijf zo nog beter op de hoogte van het culturele aanbod van Amsterdam!
Deze week o.a. in de Uitmail: winacties voor Amsterdam Sinfonietta en het Van Gogh Museum en een kortingsactie voor Theo Nijland in De Kleine Komedie!
Kijk ook op: www.amsterdamsuitburo.nl


Dit berichtje ontving ik van de week, (ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van het Amsterdams uitburo) en meteen dacht ik, grrrrr..... kijk zo is twitter dus WEL interessant.
En of je er nu meer oplet of zo, ik hoorde ook van een makelaar in het zuiden des lands die zijn nieuwe aanbod van huizen op twitter zet. Ook handig.
Ga ik dan toch nog om?
(Misschien wordt het vervolgd)
        
                                                   

zondag 21 november 2010

Ding #13 Online kantoortoepassingen

Zeer handig!!  Samenwerken via Googledocumenten.
Het is eigenlijk allemaal zo eenvoudig, het zogenaamde ei van Columbus.
Ik heb ooit van Karin Wolf een agenda gekregen om met 5 personen een afspraak te maken.
Toen had ik al zoiets van wauw, dit is super, niet wetende dat het zo makkelijk toepasbaar is.
Op het ogenblik zou ik het heel handig vinden om in mijn priveleven te gebruiken.
Mijn moeder is n.l. net geopereerd aan haar heup (een nieuwe), en ligt nog wel een tijdje in het ziekenhuis/verpleegtehuis. Aangezien zij een grote kennisenkring heeft, wil iedereen op bezoek.
Met het gevolg dat vanochtend 7 man/ vrouw sterk aan haar bed zat.
Wat zou het mooi zijn als we nu, met al haar vrienden/ kennissen en familie, een mapje hadden waarin we onze bezoek konden aangekondigen.
                                              
Nu is dit wat te veel gevraagd,  aangezien mijn moeder 84 is en haar kennissenkring ook ong. die leeftijd heeft. Volgens mij heeft niemand een computer. 
Maar anders... ik had het voorgesteld.

Wij delen met 23 dingen met ons eigen groepje natuurlijk ook al een document, hoe simpel kan het zijn. Kortom volgens mij is dit ideaal.

dinsdag 16 november 2010

Ding 12#

Twitteren!!

In eerste instantie dacht ik bij 23 nieuwe dingen leren, in ieder geval aan twitter en dat leek me ook wel leuk om eens uit te proberen. Maar nu puntje bij paaltje komt oftewel Margriet bij ding 12- twitter, en ik mij er in heb verdiept denk ik oke, niet mijn ding!
Pff wat een zin. En wat een onzin.
Ik krijg nu natuurlijk allerlei reacties van collega's die dat niet zo ervaren, maar voor mij geen getwitter.
Ben bij TwitterSearch gaan kijken en heb (natuurlijk) Prem in getikt.
Het twittergebeuren staat er vol van. Meningen alom. Tsja.

Wat had ik vandaag moeten twitteren?
"Naar het dorp gefietst, foto's opgehaald."
Of:" Ga in de tuin werken. lekker weer."
Ik neem aan dat dit voor niemand interessant is.
Misschien dat het in de bibliotheekwereld leuk kan zijn voor de website, maar verder?
Zonde van mijn tijd, ik ga eten!!

Twouble with Twitters: SuperNews!

maandag 15 november 2010

Ding #11 Wiki's

Vorige week wist ik nog niets van Wiki's, behalve uiteraard Wikipedia, maar heb altijd gedacht dat dit op zichzelf stond.
Ik was er ook altijd een beetje huiverig voor,  omdat iedereen er veranderingen etc. in kan aanbrengen. (MABEL en FRISO!), dus wat is de waarheid?
Maar na een leuke discussie ben ik om (wie schreef vroeger de encyclopedieen, sociale controle en ga zo nog maar even door)
  • E-mail is vluchtig. Het wordt net zo gemakkelijk weggegooid als dat het verstuurd wordt.
  • E-mail is gericht op een beperkte groep, niet op de gehele organisatie.
  • E-mail is doorzoekbaar, maar vaak heel slecht. Microsoft heeft het bedrijfsleven met lasten van miljoenen opgezadeld door een uiterst trage en onwerkbare zoekfunctie in Outlook te bouwen. Pas met desktop search programma’s is dit beter geworden.
  • E-mail verdwijnt als gevolg van bedrijfsregels die stellen dat een mailbox niet groter dan X megabyte mag zijn. Hierbij vergeet de IT-afdeling dat het hebben van drie maanden mail ook betekent dat het bedrijf een geheugen heeft van 3 maanden: Gereguleerd geheugenverlies.      .
Tijdens het lezen van ding 11, het denken over ding 11 en het voorbereiden van ding 11, kwam ik dit stukje tegen en ik denk dat het bovenstaande laat zien dat het  goed is dat er Wiki's zijn.
Afgelopen weekend was mijn broer  bij ons en kwamen we op het fenomeen Wiki's (zelf in mijn priveleven slaat 23 dingen toe!!)
Hij werkt bij Deltaloyd op de IT en daar werkt  iedereen met Wiki's.
Je wordt ook geacht regelmatig iets toe te voegen aan het hele gebeuren. (net als bij IBM las ik),
zo is er altijd kennisuitwisseling!
Oke, verder zoals velen een emmer en schepje gepakt en naar de zandbak gehobbeld.
Wat rond geneusd en ook nog even bij de wiki OB Deventer gekeken.
Voordelen voor de bibliotheek zijn er zeker, mooie uitvinding!


                                             

dinsdag 9 november 2010

vervolg Ding#10

Na een nachtje er (niet) over geslapen te hebben, weer aan de gang gegaan met Delicious.
Ik heb een Yahoo account gemaakt en ben verder gaan snuffelen op delicious.
Ik vind het rommelig, door de bomen zie je het bos niet meer.
Volgens mij zouden er standaard afspraken gemaakt moeten worden over de trefwoorden etc.
In mijn gevoel doet iedereen nu maar wat. Ik heb dus niets toegevoegd, zag daarin geen meerwaarde.
Als het wat gestructureerder is dan zie ik inderdaad voordelen voor de frontoffice van de bibliotheek.
Het delen van kennis is altijd goed, nietwaar.
Ik heb ook nog even het Vredespaleis bezocht. Dit is dan wel een mooi voorbeeld van hoe het kan zijn (worden).  
            
                           

maandag 8 november 2010

Ding #10

De laatste uren mij verdiept in Delicious.
Eerst maar weer eens het filmpje bekeken van die leuke Leelefever.
Hij legt het duidelijk en humoristisch uit. Je denkt meteen :wat handig !, maar dan...!
Ik krijg het gevoel dat je niets meer in eigen hand kunt houden en alles met iedereen moet delen.
Mijn favorieten onder mijn knop op de computer staan daar lekker favoriet te wezen.
Het zijn er niet zoveel dus overzichterlijk genoeg.
Ik weet wel het gaat om het werk en de voordelen daar, oke, maar dan nog vind ik het niet erg overzichtelijk.
Waar ik wel achter kwam is dat volgens mij heel Nederland aan het  "23 dingen " is.
Dus waarschijnlijk zitten er vanavond nog meer mensen met rode wangetjes achter de computer.
Dat is dan weer een grappig idee.
Morgen maar weer eens verder proberen.


donderdag 4 november 2010

# Ding 9,Schrijf een posting over jou visie op Web 2.0

Mijn eerste denkmoment:
Hoewel ik nog MAAR 3 grote dingen heb gedaan!!
Ik vind het persoonlijk al heel wat, en ik vind het ook leuk.
Hoewel het inderdaad niet zonder slag of stoot is gegaan, zijn (tot nu toe) mijn weerstanden overwonnen.
(Jannie schreef al als reactie dat ik zoveel enthousiaster klonk dan in het begin).
Toch is dat al heel wat voor iemand die bij het woord "MUIS" eerst denkt aan dat kleine grijze knagende beestje.
Ook zat ik een beetje vastgeroest aan die Idea killers, die genoemd worden bij Tips en Trucs.
Tenslotte denk je eerst even na over wat je op papier wilt zetten en bij de vraag hoe gebruik ik deze cursus voor mijn bibliotheekwerk kwam ik ook aan met : "werkt ergens anders wel, maar hier niet.
mensen kunnen al niet met de selfservice omgaan dus wat RSSfeeds e.a. dingen."
(wat vreselijk dat een mens zo voorspelbaar is, maar goed daar hebben we weer andere cursussen voor).
Helemaal duidelijk is het mij nog niet hoe ik het in mijn werk kan inplannen, maar enthousiast erover vertellen en bij vragen weten waar mensen het over hebben, is nu wel het geval.
Prive komt het foto's bewerken etc. mij goed van pas. Ik zit op een "knutselclubje" (laten mijn medeclubbers het niet horen) waar we vnl. schilderen en boetseren. Onlangs kwam iemand met het idee om wat met fotografie te gaan doen. Dat gaat volgende week beginnen en ik kijk er echt naar uit, mede dankzij wat ik hier geleerd heb.
(wordt zeker vervolgd)


      voor al uw vragen

dinsdag 2 november 2010

Ding #8 - online foto's bewerken

Dit is zo leuk!!
Ik ben naar fotoaanpassen gegaan en met allerlei foto's gespeeld.
Hier het resultaat van een foto van onze hond
Ziggy.
(Geen idee wat er mis is. maar de foto stond er mooi op en nu krijg ik 'm niet meer.
Er wordt aan gewerkt!!)

Daar isie, yes.!