dinsdag 4 januari 2011

Ding 23#

                                                                                                                               
                                                                                    



23 DINGEN

als je de tocht aanvaardt naar 23 dingen ,
wens dat de weg dan lang mag zijn,
vol wederwaardigheden, vol belevenissen
de woedende virussen hoef je niet te vrezen,
zulke ontmoetingen zul je nooit hebben op je weg
wanneer je denken verheven blijft, verfijnd
de emotie die je hart en lijf beroert.
De woeste virussen zul je niet tegenkomen
wanneer je ze niet in je eigen geest meedraagt,
wanneer je geest hun geen gestalte geeft.

Wens dat de weg dan lang mag zijn
Dat er veel zomermorgens mogen komen
waarop je dankbaar, heel blij
onbekende havens zal binnenvaren:
dat je mag pleisteren in Flickr
om mooie dingen aan te schaffen
van rss feeds, wiki's, Social Bookmarking en You Tube
en opwindende geurstoffen van alle soorten,
opwindende geurstoffen zoveel je krijgen kunt;
dat je talrijke steden via Google Maps aan mag doen
om heel veel van de geleerden op te steken.

Blijf wel denken aan ding 23
Daar aan te komen is je doel,
maar overhaast de reis in geen geval.
't is beter dat die vele jaren duurt en
je pas als oude man/vrouw bij het 23ste ding afmeert,
rijk door wat je onderweg verwierf,
zonder verwachting dat het 23ste ding je rijkdom schenken zal.
23 dingen schonk je de mooie reis.
Bestond het niet, dan was je nooit vertrokken.
Maar meer heeft het je niet te bieden.

En vind je het armzalig, 23 dingen bedroog je niet.
Zo wijs geworden, met zoveel ervaring.
Heb je al wel door waar 23 dingen voor staat.

(Vrij naar K.P. Kavafis 1863- 1933  Ithaka)


Mijn weg er naar toe begon ik wat huiverig, maar mijn scepsis was al gauw verdwenen.
Leuk om het blog te maken en Flickr, eigenlijk alles met foto's vond ik  leuk.
Google Maps en You tube waren zeer aan mij besteed, en naar mate ik me meer in alles verdiepte werd ik enthousiaster.
Ik zal dus nooit gaan twitteren of op facebook gaan, maar prima om te weten dat het bestaat en zeker in de toekomst voor de bibliotheken een must om hierop in te haken.
Kortom op 14 oktober zat er een zware last op mijn schouders en nu 4 januari til ik de last met mijn pink.
Leuk om zo bezig te zijn, zeker ook met alle reacties van de collega's. Dat stimuleert ook.
Ik ben nieuwsgierig naar het vervolg.
23 Dingen was voor mij in ieder geval een eyeopener, met af en toe veel gezucht, maar waar ik veel geleerd heb.

                                                                 

                                                       

                      

maandag 3 januari 2011

Ding #22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van de bibliotheken

Als twintiger is mijn voorraadkast maar karig gevuld. Krijg ik trek, dan ga ik naar de supermarkt. Die is altijd overvloedig bevoorraad en bovendien zeven dagen per week open. Ik ken het niet anders. Wat betreft informatie denk ik er precies zo over. Met een muisklik heb ik altijd toegang tot alle mogelijke informatie. Daarvoor heb ik de 'uitleenfabriek' niet nodig.( was getekend Stories Guy)
                                               
Deze tekst vond ik op bibliotheek20.ning.com.
Ik heb daar zeer veel intersessante dingen gelezen en wat mij opvalt is dat er toch wel een generatiekloof in gedachten is bij de bibliotheekmedewerkers.
Maar "what's new".
Het is wel belangrijk dat de bibliotheken in gedachten houden dat ze er zijn voor de klanten.
Blijf informatief, educatief en maatschappelijk.
Verder is het belangrijk om met de nieuwe ontwikkelingen mee te gaan.
De filmpjes van Dennis Eijsten zijn een goed voorbeeld van een nieuwe opzet van het bibliotheekgebruik.
Ik ben er wel enthousiast over, zo kunnen we onze lezers nog beter van dienst zijn en behouden.
We moeten dus allemaal naar de "Library School" in 2011.

                                           


zaterdag 1 januari 2011

Gelukkig Nieuwjaar!!

                                  

                       Voor alle lieve mensen: een gelukkig en gezond 2011!!!!!

donderdag 30 december 2010

Ding #21

"In 2012 moeten er één catalogus zijn en één gezamenlijke bibliotheekportal: mijnbibliotheek.nl. Daarop krijgen mensen hun eigen gepersonaliseerde pagina, één zoekfunctie voor álle collecties en de mogelijkheid om widgets aan te maken op bijvoorbeeld Hyves".
(Peter van Eijk)

Wat zou dat mooi zijn,!!
Door het nieuwe systeem van "Aanvragen" zijn we al een eind op de goede weg.
Als je bij de "OBA" gaat snuffelen zie je hoe overzichtelijk en duidelijk zo iets kan zijn.
Wat een verschil met 35 jaar geleden.
Toen werkte ik in de bibliotheek in Schagen en zat de catalogus in  div. bakjes met kaartjes, waar een stang de boel bij elkaar hield.
(Je moet er niet aandenken dat zoiets zou vallen!)
Worldcat ook bekeken.
Niets mis mee, alleen zeer Amerikaans georiënteerd.
Bij mijn postcode en op zoek naar een luisterboek, kreeg ik als dichtstbijzijnde bibliotheek de Zeeuws Bibliotheken. Ik ken ze dichterbij.



                                                            

 Eerst dus maar eens mijnbibliotheek.nl afwachten, voorlopig doen wij het als bibliotheken op de Veluwe lang niet gek.

dinsdag 28 december 2010

ding #20

http://listen.grooveshark.com/s/Lost/1CB5y


Wat is muziek toch leuk!
Het vervelende is alleen, dat ik hier nu al uren mee bezig ben!.
"O ja, dat is ook een mooi nummer, even luisteren...!" en weer zijn we een paar minuten verder.
Eerst ben ik naar last.fm. gegaan en daar wat rondgeneusd.
Alle filmpjes bekeken, (Nico Dijkshoorn kan het weer prachtig vertellen).
Vervolgens naar "grooveshark"en daar mijn favorieten opgezet.
Nou ja, favorieten, het zijn er zoveel, dit is maar een heel kleine selectie.

Muziek,  je kan er niet jong genoeg meebeginnen. Mijn kleindochter is net een jaar en zit ook al op muziek. (luisteren, bewegen, spelen) Het maakt een mens blij.

                                         

Dan ook de site zoeken.bibliotheek.be bekeken.
Wat zijn die Belgen toch slim , he?
Prachtig voorbeeld, hoe het bij ons ook kan worden!!

Goed, ik heb nu voortaan mijn achtergrondmuziek bij de hand.

                                                         

dinsdag 21 december 2010

Ding 19# sociale netwerken

Dit is dus weer zo'n ding waar ik kriegelig van word!
Ik probeerde op Facebook te komen, maar kreeg de melding "ongebruikelijke aanmeldactiviteiten".
Steeds opnieuw geprobeerd, maar niks hoor.
Tsja?
Op Facebook wil ik wel even rondsnuffelen, omdat mijn zoon dat gebruikt.
Hij gebruikte vroeger Hyves (nog wel een beetje) maar Facebook is internationaal en aangezien we in Belgie hebben gewoond, heeft hij heel wat oude vriendjes opgeduikeld. Leuk , vindt hij.
Ik heb me ooit voor "Schoolbank" aangemeld, helemaal enthousiast......mailen met oud klasgenoten, zelfs een afspraak gemaakt met een vriendin, maar nu kijk ik alleen nog maar af en toe wie er bij gekomen zijn.
Uiteindelijk is ieder zijn kant opgegaan en deel je alleen de herinnering.
Sociabel voor 50 plussers trekt mij niet.
Hoewel ik dik in de 50+++ zit, heb ik er geen klik mee.
Linkedin is volgens mij wel oke! Netwerken is niet verkeerd.
Mijn zoon (ja hij weer!!) heeft hier ook een account en kreeg contact met de oud-secretaresse van mijn man.
Nu is via haar, een vriend van mijn zoon bij haar bedrijf aan het solliciteren.
Grappig.
Voor de bibiliotheek is Facebook misschien een optie. Vrienden van de bibliotheek Noord-Veluwe?
En dan...? Zo zit ik er eigenlijk met alle "sociale netwerken" in.

                                 
Laat alle vrienden maar gewoon bij mij langs komen !!

                                                    
                                                                  

dinsdag 14 december 2010

Ding 18# Library Thing

Weer een heel leuk ding.
In eerste instantie kon ik met geen mogelijkheid inloggen. Alle namen die ik bedacht bestonden al (incl. sheep in the biep!!??) .Maar het stukje van Sylvia Witteman in Volkskrant magazine van afgelopen zaterdag gaf mij weer moed. Ik ben niet de enige sukkel op dit gebied.
Enfin, vanochtend is het gelukt en sta ik nu met een rits boeken in Library Thing.
Ik zit al sinds jaren op een boekenclub (genaamd "de 4 jaargetijden") Wij komen eens in de 3 maanden bij elkaar ( niet meer, vanwege druk, druk, druk) om een door iemand uitgekozen boek te lezen. Dit is soms heel verrassend en soms heel vervelend, maar altijd heel gezellig.
Het uitgekozen boek wordt besproken en er wordt een cijfer gegeven.
Deze boeken heb ik op Library Thing gezet.
Mijn medeclub -lezertjes zal ik op deze site attent maken. Leuk om ook zo het lezen te delen.
Het geeft ook mogelijkheden om nieuwe titels te bedenken die we weer moeten lezen, helemaal geweldig.
Ik doe nu pogingen om mijn hele L.T. op mijn blog te zetten, maar de hele boel is alleen maar aan het bewerken, maar verder zie ik niets. Enfin zal ook wel weer goed komen.