dinsdag 4 januari 2011

Ding 23#

                                                                                                                               
                                                                                    



23 DINGEN

als je de tocht aanvaardt naar 23 dingen ,
wens dat de weg dan lang mag zijn,
vol wederwaardigheden, vol belevenissen
de woedende virussen hoef je niet te vrezen,
zulke ontmoetingen zul je nooit hebben op je weg
wanneer je denken verheven blijft, verfijnd
de emotie die je hart en lijf beroert.
De woeste virussen zul je niet tegenkomen
wanneer je ze niet in je eigen geest meedraagt,
wanneer je geest hun geen gestalte geeft.

Wens dat de weg dan lang mag zijn
Dat er veel zomermorgens mogen komen
waarop je dankbaar, heel blij
onbekende havens zal binnenvaren:
dat je mag pleisteren in Flickr
om mooie dingen aan te schaffen
van rss feeds, wiki's, Social Bookmarking en You Tube
en opwindende geurstoffen van alle soorten,
opwindende geurstoffen zoveel je krijgen kunt;
dat je talrijke steden via Google Maps aan mag doen
om heel veel van de geleerden op te steken.

Blijf wel denken aan ding 23
Daar aan te komen is je doel,
maar overhaast de reis in geen geval.
't is beter dat die vele jaren duurt en
je pas als oude man/vrouw bij het 23ste ding afmeert,
rijk door wat je onderweg verwierf,
zonder verwachting dat het 23ste ding je rijkdom schenken zal.
23 dingen schonk je de mooie reis.
Bestond het niet, dan was je nooit vertrokken.
Maar meer heeft het je niet te bieden.

En vind je het armzalig, 23 dingen bedroog je niet.
Zo wijs geworden, met zoveel ervaring.
Heb je al wel door waar 23 dingen voor staat.

(Vrij naar K.P. Kavafis 1863- 1933  Ithaka)


Mijn weg er naar toe begon ik wat huiverig, maar mijn scepsis was al gauw verdwenen.
Leuk om het blog te maken en Flickr, eigenlijk alles met foto's vond ik  leuk.
Google Maps en You tube waren zeer aan mij besteed, en naar mate ik me meer in alles verdiepte werd ik enthousiaster.
Ik zal dus nooit gaan twitteren of op facebook gaan, maar prima om te weten dat het bestaat en zeker in de toekomst voor de bibliotheken een must om hierop in te haken.
Kortom op 14 oktober zat er een zware last op mijn schouders en nu 4 januari til ik de last met mijn pink.
Leuk om zo bezig te zijn, zeker ook met alle reacties van de collega's. Dat stimuleert ook.
Ik ben nieuwsgierig naar het vervolg.
23 Dingen was voor mij in ieder geval een eyeopener, met af en toe veel gezucht, maar waar ik veel geleerd heb.

                                                                 

                                                       

                      

maandag 3 januari 2011

Ding #22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van de bibliotheken

Als twintiger is mijn voorraadkast maar karig gevuld. Krijg ik trek, dan ga ik naar de supermarkt. Die is altijd overvloedig bevoorraad en bovendien zeven dagen per week open. Ik ken het niet anders. Wat betreft informatie denk ik er precies zo over. Met een muisklik heb ik altijd toegang tot alle mogelijke informatie. Daarvoor heb ik de 'uitleenfabriek' niet nodig.( was getekend Stories Guy)
                                               
Deze tekst vond ik op bibliotheek20.ning.com.
Ik heb daar zeer veel intersessante dingen gelezen en wat mij opvalt is dat er toch wel een generatiekloof in gedachten is bij de bibliotheekmedewerkers.
Maar "what's new".
Het is wel belangrijk dat de bibliotheken in gedachten houden dat ze er zijn voor de klanten.
Blijf informatief, educatief en maatschappelijk.
Verder is het belangrijk om met de nieuwe ontwikkelingen mee te gaan.
De filmpjes van Dennis Eijsten zijn een goed voorbeeld van een nieuwe opzet van het bibliotheekgebruik.
Ik ben er wel enthousiast over, zo kunnen we onze lezers nog beter van dienst zijn en behouden.
We moeten dus allemaal naar de "Library School" in 2011.

                                           


zaterdag 1 januari 2011

Gelukkig Nieuwjaar!!

                                  

                       Voor alle lieve mensen: een gelukkig en gezond 2011!!!!!