donderdag 30 december 2010

Ding #21

"In 2012 moeten er één catalogus zijn en één gezamenlijke bibliotheekportal: mijnbibliotheek.nl. Daarop krijgen mensen hun eigen gepersonaliseerde pagina, één zoekfunctie voor álle collecties en de mogelijkheid om widgets aan te maken op bijvoorbeeld Hyves".
(Peter van Eijk)

Wat zou dat mooi zijn,!!
Door het nieuwe systeem van "Aanvragen" zijn we al een eind op de goede weg.
Als je bij de "OBA" gaat snuffelen zie je hoe overzichtelijk en duidelijk zo iets kan zijn.
Wat een verschil met 35 jaar geleden.
Toen werkte ik in de bibliotheek in Schagen en zat de catalogus in  div. bakjes met kaartjes, waar een stang de boel bij elkaar hield.
(Je moet er niet aandenken dat zoiets zou vallen!)
Worldcat ook bekeken.
Niets mis mee, alleen zeer Amerikaans georiënteerd.
Bij mijn postcode en op zoek naar een luisterboek, kreeg ik als dichtstbijzijnde bibliotheek de Zeeuws Bibliotheken. Ik ken ze dichterbij.



                                                            

 Eerst dus maar eens mijnbibliotheek.nl afwachten, voorlopig doen wij het als bibliotheken op de Veluwe lang niet gek.

dinsdag 28 december 2010

ding #20

http://listen.grooveshark.com/s/Lost/1CB5y


Wat is muziek toch leuk!
Het vervelende is alleen, dat ik hier nu al uren mee bezig ben!.
"O ja, dat is ook een mooi nummer, even luisteren...!" en weer zijn we een paar minuten verder.
Eerst ben ik naar last.fm. gegaan en daar wat rondgeneusd.
Alle filmpjes bekeken, (Nico Dijkshoorn kan het weer prachtig vertellen).
Vervolgens naar "grooveshark"en daar mijn favorieten opgezet.
Nou ja, favorieten, het zijn er zoveel, dit is maar een heel kleine selectie.

Muziek,  je kan er niet jong genoeg meebeginnen. Mijn kleindochter is net een jaar en zit ook al op muziek. (luisteren, bewegen, spelen) Het maakt een mens blij.

                                         

Dan ook de site zoeken.bibliotheek.be bekeken.
Wat zijn die Belgen toch slim , he?
Prachtig voorbeeld, hoe het bij ons ook kan worden!!

Goed, ik heb nu voortaan mijn achtergrondmuziek bij de hand.

                                                         

dinsdag 21 december 2010

Ding 19# sociale netwerken

Dit is dus weer zo'n ding waar ik kriegelig van word!
Ik probeerde op Facebook te komen, maar kreeg de melding "ongebruikelijke aanmeldactiviteiten".
Steeds opnieuw geprobeerd, maar niks hoor.
Tsja?
Op Facebook wil ik wel even rondsnuffelen, omdat mijn zoon dat gebruikt.
Hij gebruikte vroeger Hyves (nog wel een beetje) maar Facebook is internationaal en aangezien we in Belgie hebben gewoond, heeft hij heel wat oude vriendjes opgeduikeld. Leuk , vindt hij.
Ik heb me ooit voor "Schoolbank" aangemeld, helemaal enthousiast......mailen met oud klasgenoten, zelfs een afspraak gemaakt met een vriendin, maar nu kijk ik alleen nog maar af en toe wie er bij gekomen zijn.
Uiteindelijk is ieder zijn kant opgegaan en deel je alleen de herinnering.
Sociabel voor 50 plussers trekt mij niet.
Hoewel ik dik in de 50+++ zit, heb ik er geen klik mee.
Linkedin is volgens mij wel oke! Netwerken is niet verkeerd.
Mijn zoon (ja hij weer!!) heeft hier ook een account en kreeg contact met de oud-secretaresse van mijn man.
Nu is via haar, een vriend van mijn zoon bij haar bedrijf aan het solliciteren.
Grappig.
Voor de bibiliotheek is Facebook misschien een optie. Vrienden van de bibliotheek Noord-Veluwe?
En dan...? Zo zit ik er eigenlijk met alle "sociale netwerken" in.

                                 
Laat alle vrienden maar gewoon bij mij langs komen !!

                                                    
                                                                  

dinsdag 14 december 2010

Ding 18# Library Thing

Weer een heel leuk ding.
In eerste instantie kon ik met geen mogelijkheid inloggen. Alle namen die ik bedacht bestonden al (incl. sheep in the biep!!??) .Maar het stukje van Sylvia Witteman in Volkskrant magazine van afgelopen zaterdag gaf mij weer moed. Ik ben niet de enige sukkel op dit gebied.
Enfin, vanochtend is het gelukt en sta ik nu met een rits boeken in Library Thing.
Ik zit al sinds jaren op een boekenclub (genaamd "de 4 jaargetijden") Wij komen eens in de 3 maanden bij elkaar ( niet meer, vanwege druk, druk, druk) om een door iemand uitgekozen boek te lezen. Dit is soms heel verrassend en soms heel vervelend, maar altijd heel gezellig.
Het uitgekozen boek wordt besproken en er wordt een cijfer gegeven.
Deze boeken heb ik op Library Thing gezet.
Mijn medeclub -lezertjes zal ik op deze site attent maken. Leuk om ook zo het lezen te delen.
Het geeft ook mogelijkheden om nieuwe titels te bedenken die we weer moeten lezen, helemaal geweldig.
Ik doe nu pogingen om mijn hele L.T. op mijn blog te zetten, maar de hele boel is alleen maar aan het bewerken, maar verder zie ik niets. Enfin zal ook wel weer goed komen.

 
                                                                    

zondag 5 december 2010

Ding 17# Mobiel internet

Vanmiddag een lesje mobiel Internet gehad.
Mijn schoonzoon heeft toevallig het nieuwste van het nieuwste (volgens hem). Een IPhone 4.
Van de week uitgekomen in Nederland.
Ik heb kennis gemaakt met alle apps. en het was inderdaad speeltijd. Ik wil er ook een!!
Van alles staat er op, een kleine selectie:
-I tunes: de winkel van Apple waar je online muziek kunt kopen.
-Op sportgebied een Nike app.: neem je IPhone mee als je gaat rennen. Het apparaat slaat de route op , je tijden, je aantal verbruikte calorieën, je hartslag, er is muziek ter begeleiding van je workout. etc.
-vlieginfo
-NSinfo
-GPS
-apps. met de dichtstbijzijnde mcDonalds
- Appie (van Albert Heijn) geeft recepten en laat in jouw winkel zien in welke vakken de ingrediënten staan.
- Buienradar
- Funda
- Ga met je IPhone langs nieuwe gebouwen en je ziet welke oude gebouwen er vroeger hebben gestaan.
- AEX en alle andere aandelenbeurzen.


Omdat we een klein Sinterklaasfeestje bij ons thuis hadden, kwam vervolgens mijn zoon met zijn mobiele telefoon met apps.
Veel spelletjes, maar ook een app. waarbij je je mobiel omhoog houd en de sterrenhemel met alle namen ziet. Heel gaaf.
De wondere wereld van Mobiel Internet.




                                                    Click for full size

donderdag 2 december 2010

Amsterdam Public Library 2.0 aanvulling op Youtube


Misschien wat chauvinistisch, maar dit vind ik dus een leuk filmpje van een mooie bibliotheek.
Jammer dat de jeugdafdeling niet aan bod komt.

You tube ding 16#

Youtube is mij al heel lang bekend. 
Meestal zoek ik filmpjes van concerten waar ik naar toe ben geweest of van artiesten waar ik binnenkort naar toe ga. Het is vermakelijk om te zien hoe snel een filmpje al op Youtube staat.
In maart was ik naar Ahoy, naar een concert van Anouk, en toen ik 's avonds thuis kwam stonden er al filmpjes op van het concert.
Een ontroerend moment was het filmpje ,wat mijn broer me stuurde, van een voetbalwedstrijd waar mijn vader (overleden in 1991) nog opstond.
Hier is een filmpje van een bibliothecaresse met goede voornemens. Het is tenslotte bijna nieuwjaar.
Vandaar mijn keuze. Verder slaat het nergens op.
      
http://www.youtube.com/watch?v=ZblrRs3fkSU

Zoek bij bibliotheek en je vind heeeeeeeel veel.
23 dingen , etc.etc.
Youtube is helemaal mijn ding.

zondag 28 november 2010

Aanvulling op Twitter (2)

Denk ik dat wij met z'n allen heel goed bezig zijn met ons blog, lees ik vrijdag in mijn krant (de Volkskrant) een artikel dat de blogger uitwijkt naar Twitter!!!

"Bloggen leeft nog, maar de gloriejaren zijn voorbij. De sociale media zijn veel hipper."
Bloggen is niet meer hip. Hoorde je er enkele jaren geleden niet bij als je geen blog had, nu is die functie overgenomen door sociale media als Twitter en Facebook.
De stichting Dutch Bloggies vond het daarom de hoogste tijd om na tien jaar te stoppen met de Nederlandse
"blog- Oscars".   

Wat een verdriet, dacht ik dat we hip en trendy waren, ging ik voor de Oscar, nou vergeet het dus maar.
Neemt niet weg dat ik 23 dingen steeds leuker vind en gewoon lekker doorga.

Kaartfun Ding 15#


Mijn adressen door de jaren heen weergeven op een grotere kaart

Nou fun heb ik gehad. Ik  ben gek op kaartlezen, heb ook  het liefste geen Tom- Tom in de auto en kan i.p.v. een boek lezen, een stratenboek, plattegrond of iets dergelijks gaan bestuderen.
Het schijnt niet vrouwen eigen te zijn maar noem mij maar Margriet- Margriet.
Ik heb een kaartje gemaakt met al mijn adressen waar ik in de loop der jaren (60 inmiddels) heb gewoond.
In bibliotheekgebruik, kan ik alleen maar bedenken om alle adressen van de bibliotheek Noord Veluwe op een leuk kaartje met foto's op de website te zetten.
Maar dat zal iedereen wel bedenken.
Streetvieuw is natuurlijk ook leuk, maar wel een beetje fout ( gluren bij de buren!, big brother ,etc.)
Enfin toch wel bijzonder,weer een leuk DING erbij geleerd.

dinsdag 23 november 2010

Ding 14# Instant messaging



Dit is heel flauw , om dit plaatje te kopieeren van tips en trucs, maar ik vind dit zo leuk!
Het is n.l. ook een beetje zo.
Jaren geleden zat ik wel te chatten op ICQ, een vriendin van mij woonde toen in Amerika, dus dat was handig.
Ik heb ook een hotmailaccount , dus MSNen is voor mij ook niets nieuws.
Maar verder dan een beetje slap lullen (pardon le mot) kwam ik toch niet.
Dus in de loop der tijd ben ik er mee gestopt en pak ik de telefoon als ik wil blablaen.

maandag 22 november 2010

Nog even een aanvulling op twitter

Beste margriet gregoire-schaap,
Heb je de nieuwe Facebook & Twitter knoppen onderaan deze intro al gezien? Het Amsterdams Uitburo blijft niet achter en is natuurlijk ook heel actief op het gebied van 'social media'. Volg ons op Facebook en Twitter en blijf zo nog beter op de hoogte van het culturele aanbod van Amsterdam!
Deze week o.a. in de Uitmail: winacties voor Amsterdam Sinfonietta en het Van Gogh Museum en een kortingsactie voor Theo Nijland in De Kleine Komedie!
Kijk ook op: www.amsterdamsuitburo.nl


Dit berichtje ontving ik van de week, (ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van het Amsterdams uitburo) en meteen dacht ik, grrrrr..... kijk zo is twitter dus WEL interessant.
En of je er nu meer oplet of zo, ik hoorde ook van een makelaar in het zuiden des lands die zijn nieuwe aanbod van huizen op twitter zet. Ook handig.
Ga ik dan toch nog om?
(Misschien wordt het vervolgd)
        
                                                   

zondag 21 november 2010

Ding #13 Online kantoortoepassingen

Zeer handig!!  Samenwerken via Googledocumenten.
Het is eigenlijk allemaal zo eenvoudig, het zogenaamde ei van Columbus.
Ik heb ooit van Karin Wolf een agenda gekregen om met 5 personen een afspraak te maken.
Toen had ik al zoiets van wauw, dit is super, niet wetende dat het zo makkelijk toepasbaar is.
Op het ogenblik zou ik het heel handig vinden om in mijn priveleven te gebruiken.
Mijn moeder is n.l. net geopereerd aan haar heup (een nieuwe), en ligt nog wel een tijdje in het ziekenhuis/verpleegtehuis. Aangezien zij een grote kennisenkring heeft, wil iedereen op bezoek.
Met het gevolg dat vanochtend 7 man/ vrouw sterk aan haar bed zat.
Wat zou het mooi zijn als we nu, met al haar vrienden/ kennissen en familie, een mapje hadden waarin we onze bezoek konden aangekondigen.
                                              
Nu is dit wat te veel gevraagd,  aangezien mijn moeder 84 is en haar kennissenkring ook ong. die leeftijd heeft. Volgens mij heeft niemand een computer. 
Maar anders... ik had het voorgesteld.

Wij delen met 23 dingen met ons eigen groepje natuurlijk ook al een document, hoe simpel kan het zijn. Kortom volgens mij is dit ideaal.

dinsdag 16 november 2010

Ding 12#

Twitteren!!

In eerste instantie dacht ik bij 23 nieuwe dingen leren, in ieder geval aan twitter en dat leek me ook wel leuk om eens uit te proberen. Maar nu puntje bij paaltje komt oftewel Margriet bij ding 12- twitter, en ik mij er in heb verdiept denk ik oke, niet mijn ding!
Pff wat een zin. En wat een onzin.
Ik krijg nu natuurlijk allerlei reacties van collega's die dat niet zo ervaren, maar voor mij geen getwitter.
Ben bij TwitterSearch gaan kijken en heb (natuurlijk) Prem in getikt.
Het twittergebeuren staat er vol van. Meningen alom. Tsja.

Wat had ik vandaag moeten twitteren?
"Naar het dorp gefietst, foto's opgehaald."
Of:" Ga in de tuin werken. lekker weer."
Ik neem aan dat dit voor niemand interessant is.
Misschien dat het in de bibliotheekwereld leuk kan zijn voor de website, maar verder?
Zonde van mijn tijd, ik ga eten!!

Twouble with Twitters: SuperNews!

maandag 15 november 2010

Ding #11 Wiki's

Vorige week wist ik nog niets van Wiki's, behalve uiteraard Wikipedia, maar heb altijd gedacht dat dit op zichzelf stond.
Ik was er ook altijd een beetje huiverig voor,  omdat iedereen er veranderingen etc. in kan aanbrengen. (MABEL en FRISO!), dus wat is de waarheid?
Maar na een leuke discussie ben ik om (wie schreef vroeger de encyclopedieen, sociale controle en ga zo nog maar even door)
  • E-mail is vluchtig. Het wordt net zo gemakkelijk weggegooid als dat het verstuurd wordt.
  • E-mail is gericht op een beperkte groep, niet op de gehele organisatie.
  • E-mail is doorzoekbaar, maar vaak heel slecht. Microsoft heeft het bedrijfsleven met lasten van miljoenen opgezadeld door een uiterst trage en onwerkbare zoekfunctie in Outlook te bouwen. Pas met desktop search programma’s is dit beter geworden.
  • E-mail verdwijnt als gevolg van bedrijfsregels die stellen dat een mailbox niet groter dan X megabyte mag zijn. Hierbij vergeet de IT-afdeling dat het hebben van drie maanden mail ook betekent dat het bedrijf een geheugen heeft van 3 maanden: Gereguleerd geheugenverlies.      .
Tijdens het lezen van ding 11, het denken over ding 11 en het voorbereiden van ding 11, kwam ik dit stukje tegen en ik denk dat het bovenstaande laat zien dat het  goed is dat er Wiki's zijn.
Afgelopen weekend was mijn broer  bij ons en kwamen we op het fenomeen Wiki's (zelf in mijn priveleven slaat 23 dingen toe!!)
Hij werkt bij Deltaloyd op de IT en daar werkt  iedereen met Wiki's.
Je wordt ook geacht regelmatig iets toe te voegen aan het hele gebeuren. (net als bij IBM las ik),
zo is er altijd kennisuitwisseling!
Oke, verder zoals velen een emmer en schepje gepakt en naar de zandbak gehobbeld.
Wat rond geneusd en ook nog even bij de wiki OB Deventer gekeken.
Voordelen voor de bibliotheek zijn er zeker, mooie uitvinding!


                                             

dinsdag 9 november 2010

vervolg Ding#10

Na een nachtje er (niet) over geslapen te hebben, weer aan de gang gegaan met Delicious.
Ik heb een Yahoo account gemaakt en ben verder gaan snuffelen op delicious.
Ik vind het rommelig, door de bomen zie je het bos niet meer.
Volgens mij zouden er standaard afspraken gemaakt moeten worden over de trefwoorden etc.
In mijn gevoel doet iedereen nu maar wat. Ik heb dus niets toegevoegd, zag daarin geen meerwaarde.
Als het wat gestructureerder is dan zie ik inderdaad voordelen voor de frontoffice van de bibliotheek.
Het delen van kennis is altijd goed, nietwaar.
Ik heb ook nog even het Vredespaleis bezocht. Dit is dan wel een mooi voorbeeld van hoe het kan zijn (worden).  
            
                           

maandag 8 november 2010

Ding #10

De laatste uren mij verdiept in Delicious.
Eerst maar weer eens het filmpje bekeken van die leuke Leelefever.
Hij legt het duidelijk en humoristisch uit. Je denkt meteen :wat handig !, maar dan...!
Ik krijg het gevoel dat je niets meer in eigen hand kunt houden en alles met iedereen moet delen.
Mijn favorieten onder mijn knop op de computer staan daar lekker favoriet te wezen.
Het zijn er niet zoveel dus overzichterlijk genoeg.
Ik weet wel het gaat om het werk en de voordelen daar, oke, maar dan nog vind ik het niet erg overzichtelijk.
Waar ik wel achter kwam is dat volgens mij heel Nederland aan het  "23 dingen " is.
Dus waarschijnlijk zitten er vanavond nog meer mensen met rode wangetjes achter de computer.
Dat is dan weer een grappig idee.
Morgen maar weer eens verder proberen.


donderdag 4 november 2010

# Ding 9,Schrijf een posting over jou visie op Web 2.0

Mijn eerste denkmoment:
Hoewel ik nog MAAR 3 grote dingen heb gedaan!!
Ik vind het persoonlijk al heel wat, en ik vind het ook leuk.
Hoewel het inderdaad niet zonder slag of stoot is gegaan, zijn (tot nu toe) mijn weerstanden overwonnen.
(Jannie schreef al als reactie dat ik zoveel enthousiaster klonk dan in het begin).
Toch is dat al heel wat voor iemand die bij het woord "MUIS" eerst denkt aan dat kleine grijze knagende beestje.
Ook zat ik een beetje vastgeroest aan die Idea killers, die genoemd worden bij Tips en Trucs.
Tenslotte denk je eerst even na over wat je op papier wilt zetten en bij de vraag hoe gebruik ik deze cursus voor mijn bibliotheekwerk kwam ik ook aan met : "werkt ergens anders wel, maar hier niet.
mensen kunnen al niet met de selfservice omgaan dus wat RSSfeeds e.a. dingen."
(wat vreselijk dat een mens zo voorspelbaar is, maar goed daar hebben we weer andere cursussen voor).
Helemaal duidelijk is het mij nog niet hoe ik het in mijn werk kan inplannen, maar enthousiast erover vertellen en bij vragen weten waar mensen het over hebben, is nu wel het geval.
Prive komt het foto's bewerken etc. mij goed van pas. Ik zit op een "knutselclubje" (laten mijn medeclubbers het niet horen) waar we vnl. schilderen en boetseren. Onlangs kwam iemand met het idee om wat met fotografie te gaan doen. Dat gaat volgende week beginnen en ik kijk er echt naar uit, mede dankzij wat ik hier geleerd heb.
(wordt zeker vervolgd)


      voor al uw vragen

dinsdag 2 november 2010

Ding #8 - online foto's bewerken

Dit is zo leuk!!
Ik ben naar fotoaanpassen gegaan en met allerlei foto's gespeeld.
Hier het resultaat van een foto van onze hond
Ziggy.
(Geen idee wat er mis is. maar de foto stond er mooi op en nu krijg ik 'm niet meer.
Er wordt aan gewerkt!!)

Daar isie, yes.!

zaterdag 30 oktober 2010

zwart schaap (slide show)

Nog een keer een poging!!
Ik wil een diavoorstelling met zwarte schapen.
Als het lu kt,; Diny bedankt.

maandag 25 oktober 2010

Ding #7

Ik heb me vandaag verder in Flickr verdiept: Flickr mashups etc.
Vooral Google Maps vond ik erg leuk.
Ik ben geboren in Amsterdam en ben gek op oude foto's uit die stad.
Dus tik een willekeurige straat in Amsterdam in en tata...!
Hartstikke leuk.
Op mijn huidige adres in Epe was geen afbeelding te vinden. Dus misschien ooit in de toekomst ga ik wat publiceren. Maar dan eerst nog veel oefenen!!
De slideshow leek me een fluitje van een cent, nou niet dus. Er kwamen alleen maar rare tekentjes.
Morgen maar weer eens aan de slag. Nu de bibliotheekbezoekers in Heerde blij maken met mijn aanwezigheid.

zondag 24 oktober 2010

#Ding 6 Flickr



Zo, dat staat erop!
Het was toch weer een heel gedoe, was gisteren begonnen (zaterdag) en kon het niet voor elkaar krijgen.
Ik denk dat ,voor mij, zaterdag niet de dag voor 23 dingen is.
Enfin, rondgesnuffeld op Flickr, prachtige fotot's bekeken.
Zelf wat foto's gedownload en gezien hoe makkelijk dat is.
Daarna wilde ik een foto op mijn blogje zetten, maar vergeet het maar, ik was totaal verkeerd bezig.
Nu met behulp van mijn echtgenoot (bedankt Gerard) en zijn logisch nadenken is het gelukt!!
Joepie.
De foto is in september in de Champagnestreek (Frankrijk ) gemaakt.
De druivenpluk was net begonnnen en we hebben onze ogen uitgekeken. Wat een activiteiten. Bussen vol plukkers, zelfs touringcars vol plukkers.
Trouwens ook heerlijke champagne gedronken.




dinsdag 19 oktober 2010

RSS #ding 4 en RSS feeds vinden #ding 5

RSS:Really simple syndication,

Nou echt niet! poeh.... simple, dacht ik zaterdag , maar vandaag ben ik er rustig voor gaan zitten.
Heb alles rustig doorgelezen, het leuke engelstalige filmpje bekeken en ben tot de constatering gekomen dat het leuk is, yes.
Ik had er nooit van gehoord en mijn omgeving ook niet.
Zelfs mijn zoon van 35 zat eerst wat bedenkelijk te kijken en zei toen dat hij er weleens van gehoord had.
Vreemd eigenlijk dat zoiets vernuftigs maar bekend is bij zo weinig mensen.
Ik ben daarna in de fout getrapt , waarvoor diverse mensen mij al gewaarschuwd hadden:
alles lezen wat je op de verschillende weblogs tegenkomt en met googlereader geexperimenteerd. 
Met het gevolg dat ik hier al uren verstijfd achter mijn computertje zit.

RSS feeds vinden is ook gebeurd, dus nog meer lezen en kijken. Hanneke Groenteman's weblog o.a. toegevoegd. Dat volgde ik altijd al, dus dit is mooi meegenomen. Verder de opdrachten gedaan.
Af en toe is het best moeilijk maar zoals ik hierboven al aangaf: het toverwoord is :RUSTIG!!
Ik ben gauw genijgd om alles snel, snel te doen, dus dit gaat wel tegen mijn gevoel in. Misschien eens een cursus yoga gaan volgen?
Enfin, het is volgens mij gelukt,  op naar stap 6                          

donderdag 14 oktober 2010

sheepinthebiep

Aan de slag met ding 1, 2 en 3.
Nog 20 dingen te gaan! Alles is nog een beetje hectisch, maar we komen er wel uit.
Juf, juf, help me.!!
In iedergeval staat dit nu op mijn eigen blog (hoop ik).
Nu de boel verlevendigen.
Margriet